91. roverský kmen střediska “Řehoře Mendla” BrnoKerberos |
||
Úvod RSS kanál [?] |
Výchovné přestupky, problémy a jejich řešeníZde najdete několik myšlenek a konkrétních postupů (technik) z několika knížek, které se zabývají výchovou a konflikty. Třeba Vám pomohou, inspirují (nebo taky ne), až vy budete řešit nějaký ten konflikt, nesprávným chováním. Konflikty můžeme dělit na vnitřní (sám se sebou) nebo mezi vrstevníkem/y, dále s autoritami, nějakým systémem pravidel (vůdce oddílu, rádce, pravidla v oddílu)… Jednotlivé myšlenky, techniky jsou zaměřené na nejrůznější druhy konfliktů. Pokud se chcete zeptat na konkrétní problém, stačí napsat dole v diskuzi nebo na mail. Honza Postup při nesprávném chováníVětšina dospělých reaguje na nesprávné chování dětí v duchu tohoto zaběhnutého myšlenkového vzorce: přestupek – domluva – trest. Když se rodičů a učitelů ptali, zda před tím, než potrestali, hovořili o problému s dítětem, odpověď zněla: „Ano, samozřejmě, zkoušeli jsme to po dobrém, všechno jsme mu v klidu trpělivě vysvětlili…“ Problém byl v tom, že nemluvili s dítětem, ale na dítě. Účinnější postup by se dal vyjádřit takto: přestupek – spoluúčast – náprava.
(Kopřiva. P. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. 2008. ISBN 9788090403000.) Úklona a slovaPro řešení drobných konfliktů jsem dětem navrhla, aby vyzkoušely, jak to působí, když se mírně ukloní a řeknou: „Je mi to líto, chci to dát opět do pořádku.“ Zástupné role a konfliktyDěti přišly na to, že na místo obou protivníků v nějakém konfliktu mohou být zvoleni a proti sobě postaveni zástupci (někdo z ostatních dětí), kteří neznají obsah konfliktu. Ostatní děti jsou totiž díky tomuto procesu mnohem více orientovány na možné řešení. Vedoucí stanovuje pravidlaJiný chlapec nechtěl uznat, že napsal nedbale úkol, a nechtěl pochopit, že u mě s tímto domácím úkolem neuspěje. V takových případech se snažím nepokračovat v diskuzi. Řekla jsem: „Tady jsem já ta velká, a tedy rozhoduji.“ To ale chlapec nechtěl uznat. Navrhla jsem mu tedy, když se cítí být tak velký a chce rozhodovat, ať zůstane stát u mého stolku a dělá se mnou mou práci. Řekla jsem to vážně. Začala jsem se opět věnovat ostatním dětem a psát na tabuli. On zůstal stát u mě. Asi po deseti minutách řekl: „Sednu si zase do své lavice.“ „Vracíš se mezi žáky?“ Přikývl. Vcítění se do druhého jako řešení konfliktuU starších lze obrátit pozornost na prožívání druhých v konfliktu, dále také za předpokladu, že jsou oba schopni řešit konflikt: Imaginární židle(Pokud je schopen řešit konflikt jen jeden.) Vysedět si svou zlost(Kontroverzní.) Protokol konfliktuPo odeznění pocitů (zhluboka se nadechnout, počítat do deseti, něco oběhnout :-)) si promyslete (napište odpovědi) na tyto otázky: S kým jsem se pohádal? Čeho jsem chtěl dosáhnout? Čeho chtěli dosáhnout ti druzí? Co udělali nebo řekli ti druzí? Jak se teď cítím? Jak se teď cítí ti druzí? Co bych mohl udělat pro ukončení sporu? Co by pro to mohli udělat ti druzí? Pak by se měli účastníci pomocí odpovědí na tyto otázky pokusit najít odpověď na řešení problému. Příčiny konfliktuPrevence (předcházení). Namalovat si svůj konfliktPapír rozdělte dvěma čárami na tři stejně velké zóny (na třetiny). Jedna krajní zóna je prvního účastníka konfliktu. Prostření zóna je obou dvou a poslední krajní zóna je druhého partnera v konfliktu. V těchto zónách se pak kreslí podoba a úhly pohledu na konkrétní konflikt. Vše bez fyzického kontaktu může se jen komunikovat pomocí pastelek. Potom si pohovořte o obrázku… Zpracování konfliktu v triádáchRozdělte se do tří (dva v konfliktu a nestranný pozorovatel – rádce, další člen). Popište problém a co nejpřesněji jej definujte (může pomoci i nestranný pozorovatel). V další fázi postupně hovořte o tom, co vás v životě, minulosti vedlo k tomu, abyste v tomto konfliktu zaujali takovéto stanovisko, které zaujímáte (zážitky, situace, osoby, …). Vyprávění je hlavně zaměřeno na to, proč dotyčný zastává takovéto stanovisko. Naslouchající se pak vlastními slovy pokusí zopakovat, co slyšel. Pokud s tím řečník souhlasí, tak pokračuje, pokud ne, zopakovat znovu svoji myšlenku jiným způsobem, aby tomu druhý rozuměl. Nakonec se role prohodí. Pokud je to vhodné, neutrální pozorovatel může doplňovat některé myšlenky a na závěr řekne, jak to viděl. Sokratovský dialogV prvním kole převezme jeden z těch, co jsou v konfliktu, roli tazatele a druhý roli dotazovaného. Skupina dohlíží, zda se to striktně dodržuje, ve druhém kole se vymění. Jde o to se pouze dopracovat k pochopení úhlu pohledu, z kterého partner vnímá daný problém, spornou situaci, konflikt. Otázkami lze odhalit rozpory mezi jednotlivými odpověďmi partnera. Oba účastníci dodržují striktně své role: dotaz – odpověď, dotaz – odpověď, …! Mezníky(Pro starší, složitější) Dokázat jasně vymezit pravidla a hraniceVysvětlit, že kdo tyto pravidla nerespektuje, tak pak já nemohu respektovat jeho porušování pravidel a musím udělat patřičná opatření. „Můžeš si hrát s dětmi, pokud budeš dodržovat pravidla, nebo být tady sám.“ Společná modlitbaZa konflikt, problém, za druhého, za společné řešení problému. Společně s vedoucím a tím, koho se problém, konflikt týká (jedné nebo druhé strany nebo obou). Diskuse k tématu (zatím jediný příspěvek): Jan [13. 2. 2011]: http://psycho.skauting.cz/ a http://www.prostorprozmenu.cz/ |
Neděle 22. 12. ’24 Sedmý citát Honzova prezentace: Rovering (PPT) DiskusLog |